مدارک فریت بار

 

مدارک لازم برای فریت بار

در باربری هوایی ، برای ارسال انواع کالا، چه بصورت فریت بار مسافری و چه بصورت بار تجاری و صادراتی ، مدارک مختلفی مورد نیاز است . این مدارک ممکن است در شرایط مختلف ، متفاوت باشند. مثلا مدارک مورد نیاز در فریت بار هوایی ، ممکن است با مدارک مورد نیاز در فریت بار زمینی متفاوت باشند. و یا مدارکی که برای فریت میوه جات مورد نیاز است ، با مدارکی که جهت فریت و ارسال فرش مورد نیاز است، متفاوت باشند. در این صفحه ، سعی داریم به بررسی انواع مدارک مورد نیاز برای انواع فریت بار بپردازیم.



مدارک لازم برای فریت بار مسافری

مدارکی که برای فریت بار مسافری مورد نیاز است بدین شرح میباشد :

1- پاسپورت و کارت ملی مسافر

برای اخذ جواز گمرکی جهت خروج کالای مسافری به خارج از کشور ، نیاز است تا مسافری که قصد مسافرت و ارسال لوازم منزل خود را دارد، پاسپورت خود را در روز تحویل و پذیرش بار ، به گمرک فرودگاه ارائه دهد. بغیر از پاسپورت ممکن است کارت ملی هم مورد نیاز باشد . پس کارت ملی خود را هم بهمراه داشته باشید.

2- بلیط مسافر

نیاز است که همراه پاسپورت ، بلیط مسافر نیز ، به گمرک فرودگاه ارائه شود. ارائه ی پاسپورت و بلیط، به شما این امکان را میدهد تا از گمرک ، مجوز خروج بار مسافری خود را اخذ نمایید. بازرسین گمرک ، بلیط را با پاسپورت مسافر تطبیق داده و احراز هویت مینمایند.

3- پته گمرکی جهت فریت بار

با ارائه ی بلیط و پاسپورت مسافر ، گمرک فرودگاه وی را احراز هویت نموده و به او مجوزی برای ارسال بار مسافری ارائه میدهد. در این جواز فریت مسافری ، که به آن " پته ی گمرکی" هم گفته میشود ، هویت مسافر بهمراه میزان و نوع بار مشخص شده و در کنار آن ، مشخص میشود که این پته ، مجوز خروج بار مسافری به چه کشوری میباشد. اینک مسافر میتواند با در دست داشتن این جواز گمرکی ، در شرکتهای هوایی و حمل و نقل بار ، اقدام به صدور بارنامه و ارسال بار خود نماید.

4- بارنامه ی ارسال بار

در این مرحله ، مسافر میتواند به شرکت های حمل هوایی بار ، یا همان شرکتهای فریت بار مسافری مراجعه نماید ، و با ارائه ی پته ی گمرکی، اقدام به پذیرش و صدور بارنامه جهت فریت بار خود نماید. از آنجایی که شرکتهای هوایی داخلی و خارجی برای صدور بارنامه ، در همه جا دارای دفاتر و امکانات نیستند ، لذا با شرکتهای فریت بار قرارداد کاری میبندند تا تمامی مراحل فریت بار - از پذیرش گرفته تا صدور بارنامه - توسط این شرکتها صورت گیرد. لذا مسافرین محترم میتوانند با تماس با یکی از این شرکتهای فریت بار ، مانند "شرکت آریان آسمان"اقدام به صدور انواع بارنامه با هر ایرلاین داخلی و یا خارجی نموده ، و بار خود را به کشورهای مختلف خارجی ارسال نمایند.


5- پکینگ لیست (فهرست لوازم)

تهیه و ارائه ی لیست لوازم ارسالی یا همان پکینگ لیست (packing list) جزو ملزومات فریت مسافری نیست ؛ اما بسیاری از شرکتهای حمل جهت ارسال بار مسافری، و همچنین برخی از کشورهای مقصد جهت ترخیص کالای شما ، آنرا جزو ملزومات میدانند. لذا بهتر است لیستی از اشیا و لوازم و وسایل خود تهیه نمایید ، و مشخص کنید که در هر بسته دقیقا چه لوازمی را گنجانده اید . این کار باعث میشود در مواقع بازرسی - هم در گمرک داخل کشور و هم در گمرک مقصد - بسته بندی بار شما مشخص بوده و بسته های بیشتری گشوده نشوند.



 
 

مدارک لازم برای فریت بار تجاری

مدارکی که برای فریت بار تجاری و صادرات کالا مورد نیاز است بدین شرح میباشد :

1- اصل و کپی کارت بازرگانی

برای ارسال بار بصورت تجاری یا اصطلاحا «فریت بار تجاری» که در واقع همان صادرات بار محسوب میشود ، داشتن کارت بازرگانی الزامی میباشد. اما برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی ، و همچنین شرکتهایی که فاقد کارت بازرگانی هستند ، شرکت آریان آسمان ماردین ، ‌با ارائه ی کارت بازرگانی خود، امر صادرات کالا را به انجام میرساند. نمونه ای از این کارت بازرگانی هوشمند را در تصویر زیر میبینید.

2- مجوز صادرات برای کالاهای مجاز از گمرک

با ارائه ی کارت شناسایی و پر کردن فرم درخواست صدور بار و لیست عدل بندی یا پکینگ لیست به گمرک ، شما میتوانید پروانه یا مجوز صادراتی بار تجاری خود را دریافت نمایید.

3- ارائه گواهی بهداشت (در صورت لزوم)

برای کالاهای خاصی مانند میوه و سبزیجات ، ارائه ی گواهی بهداشت نیز الزامی میباشد. البته این گواهینامه صرفا برای مقاصدی الزامیست که در آن شما برای ترخیص بار خود ، ملزم به ارائه ی آن میباشید. چنانچه نیاز باشد از محموله ی شما نمونه برداری میشود . سپس گواهي بهداشت شما ، توسط اداره نظارت بر مواد غذايي و بهداشتي مربوطه صادر میگردد.

4- ارائه گواهی استاندارد ( در صورت لزوم)

حسب مورد ، برای اقلامی از صادرات که رعایت استانداردهای اجباری اعلام شده در مورد آنها الزامی می باشد ، گرفتن گواهی استاندارد الزامی میباشد.

5- تنظیم صورت عدلبندی یا پکینگ لیست

همانطور که در بالا برای مدارک فریت بار مسافری گفته شد ، در زمانیکه کالای شما بیش از یک نوع و متنوع میباشد ، ارائه ی یک فهرست از انواع و میزان کالاها در یک برگه بنام لیست عدل بندی یا پکینگ لیست ،‌الزامی میباشد.

6- سایر اسناد

در موارد خاص برای مموله های خاص و یا در مورد صادرات به کشورهایی که قوانین خاص گمرکی دارند ،‌ممکن است نیاز به اخذ یا ارائه ی مدارک دیگری نیز باشد . در زمان تماس با همکاران ما در قسمت صادرات بار ، مشاورین ما مشاوره ی کاملی جهت ارسال بار تجاری شما به مقصد مورد نظرتان ،‌خدمت شما ارائه میدهند.

 
Share This